Mercedes 230 SL (1965)

Mercedes 230 SL (1965)

Mercedes 230 SL (1965)

Mercedes 230 SL (1965)

Mercedes 230 SL (1965)

Mercedes 230 SL (1965)

Begin jaren 60 was men bij Mercedes op zoek naar iets nieuws, iets wat zou moeten liggen tussen de 190 SL en de 300 SL. De 190 SL was vrij traag en reed helemaal niet soepel. De bekende 300 SL "Gullwing" daarentegen leverde topprestaties maar was voor veel mensen onbetaalbaar. Mercedes vond de gulden middenweg: de 230 SL.

De 230 SL werd in 1963 geïntroduceerd tijdens het autosalon van Frankfurt en maakte meteen indruk. Wat opviel aan deze wagen was zijn uniek design, dat duidelijk gebaseerd was op vorige Stuttgart modellen. Hij was te verkrijgen als roadster, coupé/roadster of als pure coupé. 


De Pagode


De 230 SL kreeg een bijnaam: " De Pagode". Dit door zijn specifieke hard top ontworpen door Paul Braq en Bela Barenyi. Deze opwaartse beweging van het dak zorgde ervoor dat de buitenkanten werden verhoogd waardoor er een groter oppervlak aan glas ontstond. Wat ons doet denken aan de Japanse pagode, een gebouw dat in veel boeddhistische tempels in Azië te zien is.

De productie van de 230 SL kwam aan zijn einde wanneer de 250 SL zijn debuut maakte op het autosalon van Genève (1967). 


Technische gegevens


De 4-cilinder motor van de 190 SL was verleden tijd. De 230 SL was uitgerust met een 2281 kubieke centimeter 6-cilinder motor (in lijn) die 150 PK. kon produceren. Een leuk weetje is dat de pagode de eerste Mercedes was met een standaard wisselstroomgenerator. Overal verkrijgbare onderdelen zoals servo-gestuurde remmen, onafhankelijke voor- en achter suspensie, etc. zorgde ervoor dat productie-en ontwikkelingskosten zo laag mogelijk bleven.


Onze 230 SL


De 230 SL die wij u aanbieden is in zeer goede staat. Mede doordat hij afkomstig is uit Portugal. Heel veel SL's werden geïmporteerd uit Amerika waardoor velen beschadigd aankwamen in Europa. Hij heeft een Hellgrau (140) buitenkleur. Binnenin is hij uitgerust met exclusieve materialen en opties. De meeste SL's werden geleverd met automatische versnelling; maar onze Pagode beschikt over een manuele versnellingsbak. Het interieur is hellgrau leder en het stuurwiel en versnellingspook zijn in Elfenbein. Deze Pagode heeft ook nog een zeldzame optie. Hij beschikt over een achterbankje achter passagierszetel.


Deze 230 SL is een wondermooie wagen die overigens heel soepel en modern rijdt. Een streling voor het oog die bewonderd wordt door elke autoliefhebber.